|
|
Kultura trypolska i Tadeusz Kanor |
|
Jeszcze do 13 listopada 2005 Muzeum Regionalne w Rozwadowie zaprasza na dwie interesujące wystawy – pierwsza z nich dotyczy kultury trypolskiej, druga przedstawia grafikę Tadeusza Kantora, którą zatytułowano „Kolekcja A”.
Kultura trypolska jest świadectwem istnienia nad Dniestrem i Bugiem wysoko rozwiniętej cywilizacji, egzystującej pomiędzy VI i III tysiącleciem przed naszą erą. Na ślady kultury trypolskiej natrafiono podczas prac wykopaliskowych prowadzonych już w XIX wieku przez polskich i ukraińskich archeologów. Wielu badaczy sugeruje, iż indoeuropejskie korzenie ziemskiej cywilizacji znajdują się na terytorium obecnej Ukrainy.
Kultura trypolska to zjawisko, które wpłynęło na kształtowanie się cywilizacji europejskiej. Pojawiło się ona około 5400 r. p.n.e i zakończyła swoje istnienie po około 2500 lat. Trypolanie zajmowali się uprawą roli oraz i chowem zwierząt. Budowali też stałe osady, które często było sporych rozmiarów, osiągając powierzchnię nawet 150 hektarów. Trypolanie rozwijali pewne dziedziny rzemiosła. Oswoili oni także konia, a nawet wynaleźli wóz i sanie. Narzędzia pracy wytwarzano głównie z krzemienia, zaś rzeźbiarskie wytwory z gliny, które bardzo często przedstawiały ludzi i zwierzęta.
Światopogląd Trypolan odzwierciedlił się w malowaniu ceramiki. Zdobienia naczyń są świadczą o złożoności mitologicznej i kosmogonicznej wyobrażeń. Szczególne przeznaczenie miały tak zwane „binokle”, które prawdopodobnie stosowano podczas magicznych obrzędów wywoływania deszczu. Prezentowane na wystawie eksponaty pochodzą z Lwowskiego Muzeum Historycznego oraz Muzeum Archeologicznego w Krakowie a z okazji wystawy wydano kolorowy katalog, w którym oprócz zdjęć prezentowanych eksponatów można przeczytać wiele o historii Trypolan.
Druga wystawa, którą można oglądać w Muzeum Regionalnym, stanowi unikatowy zbiór rysunków Tadeusza Kantora. Zbiór rysunków, który można oglądać w Muzeum Regionalnym jest szczególnie wartościowy ze względu na fakt, iż to sam autor w latach 80-tych XX wieku dokonał ich wyboru oraz zabezpieczył, aby zapobiec ich rozproszeniu.
Prace są zróżnicowane pod względem użytej techniki - od ołówka i tuszu, przez pastele, temperę, ulubione techniki mieszane, aż po kolaż. Chronologicznie najstarsze z nich sięgają lat 30-tych XX wieku i dotyczą projektów scenograficznych do „Śmierci Tintagilesa”, kolejne są śladem działalności zjawiskowego teatru okupacyjnego („Balladyna” i „Powrót Odysa”), a także wieloletniej współpracy z teatrami krakowskimi („Święta Joanna, „Don Juan”, „Hamlet”, „Kruki”...), aż po czasy „Wielopola” i „Umarłej klasy”.
Obie wystawy w Muzeum Regionalnym można oglądać do 13 listopada.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOWA KSIĄŻKA! |
|
|
|
|
|
|
Kalendarz |
|
Marzec |
Nd |
Pn |
Wt |
Sr |
Cz |
Pt |
So |
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |
|
|
|
|
|
Aktualna pogoda |
|
Temperatura: st. Ciśnienie: 0 hpa Wiatr: 0 m/s Kierunek wiatru: st. Widzialność: 0 km
|
|
|
|
|
|
|